lördag 17 oktober 2020

Många föräldrar misstänkliggörs helt i onödan

Corren 9 oktober 2020

 

DEBATT

I egenskap av politiskt aktiv och jurist träffar jag många föräldrar som tyvärr helt i onödan misstänkliggörs och utreds av socialtjänsten, skriver debattören.
Replik på ”För många försvunna barn blir bortförda” (24/9):
Elias Aguirre och Süreyya Kurdi som företräder Socialdemokraterna har i ett svar (24/9) till mig diskuterat ytligt om problemen med så kallade bortförda barn och menar att majoriteten av fallen där barn återvänder till sina föräldrars hemländer har ett hedersförtryck relaterat motiv.
S-företrädarnas debattinlägg är tunt med fakta och visar bristfällig förståelse för ämnets djup och komplexitet. Debattörerna försöker haka på en politisk diskurs utan de har ägnat en stunds eftertanke åt ämnet eller de riktigt djupa problem som aktualiseras vid diskussion om bortförda barn. Om något är det detta som är oroande.
Personligen tycker jag att det är bäst att föräldrar ska välja att uppfostra sina barn i Sverige av den enkla anledningen att Sverige är möjligheternas land. I egenskap av politiskt aktiv och jurist träffar jag många föräldrar som tyvärr helt i onödan misstänkliggörs och utreds av socialtjänsten.
Många från den grupp jag företräder mest i politiken har ena föräldern i Sverige och andra i hemlandet. Det gör att barnet kan flyttas snabbt och därav gäller inte skolplikt i Sverige. Lägg detta till att det kan dröja i folkbokföringen att registreras som utflyttad beroende på när man anmält flytten. Tänk att en sådan omständighet föranleder utredning. Det är inte bara onödigt men även resursslöseri och tung börda för en socialtjänst som är hårt belastad. Det ska upphöra.
Jag är stolt över att mitt parti står på barnets sida samtidigt som jag känner mig trygg med att mina partikamrater anstränger sig för att balansera inte bara debatten utan effekterna av en lagstiftning med starkt skydd för barn/utsatta barn.
Tack vare Liberalerna skärptes straffen för hedersrelaterade brott. Inom ramen för januariavtalet tog vi initiativ till att utöka möjligheter att avslå ansökan om befrielse från svenskt medborgarskap i syfte att motverka hedersrelaterat våld, så att det som hände Mjölbyflickan (2018) aldrig ska kunna hända igen. Vi är liberaler och frihet kännetecknar oss och vår politiska gärning till den graden att vi trots att vi förespråkar mycket starkt barnskydd värnar om föräldrars och medborgarnas grundlagsskyddade rörelsefrihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar